Sociální novinky
Teď už se v logistických zkratkách a pojmech neztratíte
A B C D
AETR |
Význam |
Accord européen sûr les transports routiers = Evropská dohoda o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě |
A/R |
Význam |
All risks = všechna nebezpečí uvedená v pojistných podmínkách |
A/S |
Význam |
Alongside ship = k boku lodi |
ADR |
Význam |
Accord europeén au transport international des marchandises par route = Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí |
ADT |
Význam |
Actual Time of Departure = skutečný čas odjezdu |
AMS |
Význam |
After Market Service = pozáruční servis |
ATA |
Význam |
Actual Time of arival = skutečný čas / datum příjezdu |
ATP |
Význam |
Available to Promise = dostupný na příslib |
ATP |
Význam |
Dohoda upravující přepravy zboží pod kontrolovanou teplotou |
AVL |
Význam |
Accredited Vendor List = seznam schválených dodavatelů |
AWB |
Význam |
Airway bill = letecký nákladní list |

Poslední novinky

Předpisy zimní pneumatiky
Země | Předpisy pro pneumatiky | Předpisy pro sněhové řetězy | Další informace |
Albánie | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky pro nákladní auta a autobusy |
Sněhové řetězy pro hnací nápravy musí být ve vozidle. Použití podle dopravních značek a podmínek.
|
Pneumatiky s hroty jsou zakázány. |
Belgie | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky. Symetrická montáž povinná pro M+S a zimní pneumatiky |
Sněhové řetězy povolené pouze na silnicích pokrytých sněhem a/nebo ledem.
|
Pneumatiky s hroty jsou zakázány. |
Bělorusko | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky |
Sněhové řetězy povoleny pouze na silnicích pokrytých sněhem a ledem.
|
Pneumatiky s hroty jsou povoleny |
Bosna Hercegovina |
Zimní pneumatiky jsou povinné od 15. listopadu do 15. dubna u vozidel s více než 8 sedadly a pro vozidla > 3,5 t ve 2 možnostech. Možnost 1: Pneumatiky se zimním dezénem na hnané nápravě s min. hloubkou dezénu 4 mm. Možnost 2: Pneumatiky se standardním dezénem s min. hloubkou dezénu 4 mm, v případě zimních podmínek (např. sněhová vánice, mrznoucí déšť) musí být namontovány sněhové řetězy na hnané nápravě. |
Sněhové řetězy musí být ve vozidle od 1. listopadu do 31. března. Použití je povinné na horských průsmycích při označení dopravními značkami. | Pneumatiky s hroty jsou zakázány. Bez adekvátního zimního vybavení může být odmítnut vstup do země. |
Bulharsko | Od 15. listopadu do 1. března jsou povinné letní nebo zimní pneumatiky s minimální hloubku dezénu 4mm | Sněhové řetězy musí být ve vozidle od 1. listopadu do 31. března. Použití je povinné na horských průsmycích při označení dopravními značkami. |
Pneumatiky s hroty jsou zakázány. Bez adekvátního zimního vybavení může být odmítnut vstup do země. |
Černá Hora |
|
Sněhové řetězy pro pneumatiky na hnané nápravě musí být ve vozidle. Použití v souladu s dopravními značkami a podmínkami. | Pneumatiky s hroty jsou zakázány. Autobusy a nákladní vozidla musí mít lopatu na sníh. |
Česká republika |
|
Sněhové řetězy jsou povinné, pokud je uvedeno dopravním značením na alespoň 2 hnacích kolech vozidla s 3 a více nápravami. | Pneumatiky s hroty jsou zakázány |
Dánsko | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky. | Sněhové řetězy jsou povolené od 1. listopadu do 15. dubna. | Pneumatiky s hroty jsou povolené od 1. listopadu do 15. dubna. Pneumatiky s hroty by měly být montovány na všech kolech v tomto období. |
Estonsko |
|
Sněhové řetězy povoleny pouze na silnicích pokrytých sněhem a ledem. | Pneumatiky s hroty povoleny od 15. října do 31. března. |
Finsko |
Vozidla o celkove hmotnosti vyšší 3,5 t. v období prosinec-únor: na hnané nápravě min. 5 mm a všechny ostatní nápravy min. hloubka dezénu 3 mm. Zimní pneumatiky jsou povinné pro hnanou a řízenou nápravu, ale nejsou definovány v právních předpisech. Ve vysvětlení jsou zimní pneumatiky definovány jako M + S.
|
Sněhové řetězy povoleny pouze na silnicích pokrytých sněhem a ledem. | Pneumatiky s hroty povoleny od 1. listopadu do 31. března v závislosti na povětrnostních podmínkách. Test opotřebení vozovky pneumatikami s hroty není vyžadován. |
Francie |
Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky. Výjimky jsou vyznačeny dopravními značkami. Zimní vybavení je povinné na silnicích označených značkou B26. Předpisy pro zimní provoz se v současné době upravují a změny budou relevantní již pro zimní sezonu 2020/2021.
|
Použití sněhových řetězů, pokud je určeno dopravním značením. | Vozidla o celkové hmotnosti < 3,5 t: pneumatiky s hroty povoleny od první soboty před 11. listopadem do poslední neděle v březnu, max. rychlost 90 km/h. Vozidla s pneumatikami s hroty musí být označena samolepkou. Pneumatiky s hroty jsou zakázány pro automobily o celkové hmotnosti > 3,5 t. |
Chorvatsko | Zimní pneumatiky jsou povinné od 15. listopadu do 15. dubna. M+S pneumatiky jsou povinné na hnací nápravě vozidel > 3,5 t. | Sněhové řetězy požadované pro hnanou nápravu v určitých podmínkách. Sněhové řetězy povinné v regionu Lika/Gorski Kotar. | Pneumatiky s hroty jsou zakázány. V komerčně používaných vozidlech musí být k dispozici lopata na sníh |
Irsko | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky | Sněhové řetězy povoleny pouze na silnicích pokrytých sněhem a ledem. | Pneumatiky s hroty jsou povoleny jen na zasněžených nebo zledovatělých silnicích, max. rychlost 96/112 km/h (státní silnice/dálnice). |
Island | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky. | ||
Itálie | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky. Výjimky jsou vyznačeny dopravními značkami. | Protismykové zařízení (např. sněhové řetězy) musí být ve vozidle. | Zimní směrnice RU/1580 platí pouze pro následující kategorie vozidel: M1, N1 a O1. V případě sněžení může policie zakázat provoz na části dálnice. |
Kosovo | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky | Sněhové řetězy pro hnací nápravy musí být ve vozidle. Použití podle dopravních značek a podmínek. | Pneumatiky s hroty jsou zakázány. Autobusy a nákladní auta musí mít ve výbavě lopatu na sníh. |
Lichtenštejnsko |
|
Sněhové řetězy povoleny. Nejsou nutné v údolích. V horách dopravní značky signalizují, zda jsou sněhové řetězy povinné. | Vozidla o celkové hmotnosti > 7,5 t: pneumatiky s hroty povoleny od 1. listopadu do 30. dubna, max. rychlost 80 km/h. Všechny kola by měly být vybaveny pneumatikami s hroty. Vozidla s pneumatikami s hroty musí být označeny samolepkou. |
Litva |
Zimní pneumatiky povinné pro vozidla o celkové hmotnosti < 3,5 t od 1. listopadu do 1. dubna. Těžší vozidla nevyžadují zimní pneumatiky, ale minimální hloubka dezénu 1,6 mm je povinná.
|
Sněhové řetězy povoleny pouze na silnicích pokrytých sněhem a ledem. | Pneumatiky s hroty jsou povoleny od 1. listopadu do 1. dubna. |
Lotyšsko |
Zimní pneumatiky (M+S) povinné pro vozidla o celkové hmotnosti < 3,5 t od 1. prosince do 1. března. Min. hloubka dezénu 4 mm. Těžší vozidla nevyžadují zimní pneumatiky, ale minimální hloubka dezénu 3 mm je povinná.
|
Sněhové řetězy povoleny pouze na silnicích pokrytých sněhem a ledem | Pneumatiky s hroty jsou povoleny, od 1. října do 30. dubna pro vozidla o celkové hmotnosti > 3.5 t. |
Lucembursko |
Všechny hnací nápravy na nákladních autech a autobusech musí být vybaveny zimními pneumatikami (M+S) v zimních podmínkách (sníh, led, náledí).
|
Sněhové řetězy povoleny pouze na silnicích pokrytých sněhem a ledem. | Pneumatiky s hroty jsou zakázány. |
Maďarsko | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky. | Sněhové řetězy jsou povoleny na silnicích pokrytých sněhem a ledem. Použití může být povinné z důvodu zvláštních klimatických podmínek (max. rychlost 50 km/h). V zimních podmínkách může být zamítnut vjezd pro zahraniční vozidla, pokud nemají sněhové řetězy ve vozidle. |
Pneumatiky s hroty jsou zakázány |
Německo |
Požadavky na zimní vybavení podle situace. Vozidla o celkové hmotnosti < 3,5t musí být vybaveny pneumatikami s alpským symbolem (3 PMSF) od 1. ledna 2018 na všech nápravách. Vozidla s celkovou hmotností> 3,5 t musí být vybavena pneumatikami označenými symbolem Alpine (3PMSF) u trvale poháněných náprav a předních náprav. V zimních podmínkách to platí také pro pneumatiky vyrobené od 1. ledna 2018. Pneumatiky M + S vyrobené před 1. lednem 2018 jsou akceptovány jako vhodné zimní vybavení do 30. září 2024.
|
Použití sněhových řetězů, pokud je určeno dopravním značením. Pneumatiky s hroty zakázány. Výjimka: trasa přes „Kleines Deutsches Eck“. | Pokuta 60 € za nevhodné pneumatiky, 80 € v případě přerušení provozu kvůli nevhodných pneumatikám, 100 € za způsobení nebezpečné situace kvůli nevhodným pneumatikám, 120 € za způsobení nehody kvůli nevhodným pneumatikám. Plus 1 bod každá pokuta (Flensburg Point System). |
Nizozemsko | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky. | Sněhové řetězy nejsou povoleny na veřejných cestách. | Pneumatiky s hroty jsou zakázány. |
Norsko | Vozidla o celkové hmotnosti > 3,5 t s minimální hloubkou dezénu 5mm musí být vybavena zimními pneumatikami od 1. listopadu do velikonočního pondělí včetně (Jižní Norsko) a od 16. října do 30. dubna (Severní Norsko: Nordland, Troms a Finnmark). Pneumatiky M+S a/ anebo s alpským symbolem (3 PMSF) povinné na všech nápravách od 15. listopadu do 31. března. Vozidla o celkové hmotnosti > 3,5t (kromě obytných vozů do celkové hmotnosti < 7500kg) musí být vybavena pneumatikami s alpským symbolem (3 PMSF) na hnaných a řízených nápravách od 15. listopadu do 31. března. | Vozidla o celkové hmotnosti > 3,5 t musí být vybaveny sněhovými řetězy v období, kdy je povoleno používat pneumatiky s hroty. Nákladní vozidlo s návěsem/přívěsem musí mít s sebou 7 řetězů. |
Pneumatiky s hroty (průměrný přesah 1,7 mm) povoleny od 1. listopadu do první neděle po Velikonocích. V „Nordland, Troms a Finnmark“ od 16 . října do 30. dubna. Tahače a návěsy: Pneumatiky s hroty na stejné nápravě. Pokud na dvojmontáži, pak stačí na jedné pneumatice. V Trondheimu a Oslo je poplatek účtován za použití hrotu pneumatiky: denní lístky lze zakoupit v prodejních automatech podél silnic nebo telefonicky nebo textovou zprávou (zaslat z norského, švédského nebo dánského telefonního čísla). Měsíční a roční lístky pre Trondheim lze zakoupit v Trondheim City Parking Office v Erlingu, Skakkes Gate 40, 7012 Trondheim. Náklady na denní lístky přibližně 3,90 EUR, měsíční lístky přibližně 52 EUR a roční lístek přibližně 155 EUR (pro vozidla s celkovou hmotností> 3,5 t dvojnásobek). Za porušení je uložena pokuta ve výši 97 EUR.
|
Polsko | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky. | Sněhové řetězy povoleny pouze na silnicích pokrytých sněhem a ledem. Na silnicích, kde jsou v zimě povinné sněhové řetězy, je odpovídající dopravní značení. | Pneumatiky s hroty jsou zakázány. |
Portugalsko | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky. | Sněhové řetězy dočasně povinné, pokud je uvedeno dopravním značením (stává se to pouze v nejvyšší polohách). | Pneumatiky s hroty jsou zakázány |
Rakousko |
Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 15. dubna. Riziko zákazu jízdy a vysoké pokuty, pokud nedodržujete předpisy (35 až 5000 €). Nákladní automobily > 3,5 t musí mít pneumatiky M+S a/anebo s alpským symbolem (3 PMSF) alespoň na jedné hnací nápravě s min. hloubkou dezénu 6 mm (bias) a 5 mm (radiální). Zimní pneumatiky jsou povinné na autobusech (kategorie M2, M3) od 1. listopadu do 15. března.
|
Sněhové řetězy musí být ve vozidle alespoň pro dvě záběrové pneumatiky od 1. listopadu do 15. dubna. Platí výjimky pro autobusy veřejné hromadné přepravy. Použití na silnicích pokrytých sněhem a ledem. | Pneumatiky s hroty jsou zakázány pro vozidla o celkové hmotnosti > 3,5 t. |
Rumunsko |
V případě zimních jízdních podmínek jsou povinné M+S nebo zimní pneumatiky na hnací nápravě všech vozidel o celkové hmotnosti > 3,5 t a vozidla přepravující osoby (s více než 9 sedadly).
|
Vozidla o celkové hmotnosti > 3,5 t musí být vybavena sněhovými řetězy, které je nutné nasadit kde to určují příslušné dopravní značky | Lopata a písek povinná pro vozidla o celkové hmotnosti > 3,5 t. Pneumatiky s hroty jsou zakázány |
Rusko |
V měsících: prosinec, leden, únor musí být osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla a autobusy vybaveny na všech nápravách pneumatikami označenými M+S nebo se symbolem 3PMSF. Minimální hloubka dezénu 4 mm.
|
Sněhové řetězy jsou doporučeny, ne povinné | Pneumatiky s hroty jsou zakázány v letních měsících (červen, červenec, srpen). |
Severní Makedonie | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky | Musí být přepravovány ve vozidle od 15. října do 15. března, pokud má vozidlo namontovány pouze standardní pneumatiky. | Autobusy a těžká nákladní auta musí mít na palubě lopaty na sníh. Pneumatiky s hroty jsou zakázány |
Slovensko |
Zimní/M+S pneumatiky jsou povinné pro kamiony o celkové hmotnosti > 3,5 t od 15 . listopadu do 31. března na alespoň jedné hnací nápravě (min. hloubka dezénu 3 mm).
|
Sněhové řetězy musí být ve vozidle. Použití podle dopravních značek a podmínek. | Pneumatiky s hroty jsou zakázány. |
Slovinsko |
Od 15. listopadu do 15. dubna pro vozidla > 3,5 t existuje povinnost ve 2 možnostech: Možnost 1: Pneumatiky se zimním dezénem alespoň na hnané nápravě s min. hloubkou dezénu 3 mm. Možnost 2: Pneumatiky se standardním dezénem, v případě zimních podmínek musí být namontovány sněhové řetězy na hnané nápravě.
|
Sněhové řetězy musí být ve vozidle o celkové hmotnosti > 3,5 t, pokud nemá namontovány žádné zimní pneumatiky | Pneumatiky s hroty jsou zakázány. |
Srbsko |
Pneumatiky označené symbolem M+S nebo zimní pneumatiky jsou povinné od listopadu do dubna. Min. hloubka dezénu 4 mm. Použití podle dopravních značek a podmínek.
|
Sněhové řetězy pro hnací nápravu musí být ve vozidle. Použití podle dopravních značek a podmínek. | Pneumatiky s hroty jsou zakázány. Autobusy a nákladní auta musí mít ve výbavě lopatu na sníh. |
Španělsko |
Silnice ve vysokých horách (15/TV-87): Mohou jezdit autobusy s pneumatikami s 3PMSF symbolem na všech pozicích a s minimální hloubkou dezénu 4mm. Mohou jezdit vozidla o celkové hmotnosti mezi 3,5t a 7,5t pouze pro přepravu odpadků, potravin a asistenční vozidla se zimními pneumatikami na všech pozicích s min. hloubkou dezénu 4mm. Ostatním nákladním vozidlům není povolena jízda.
|
Silnice ve vysokých horách (15/TV-87): Sněhové řetězy pro vozidla o celkové hmotnosti mezi 3,5 t a 7,5t a autobusy, jestliže nejsou namontovány zimní pneumatiky | Použití pneumatik s hroty až 2 mm dlouhými je povoleno na zasněžených silnicích. |
Švédsko |
V zimních podmínkách je minimální hloubka dezénu 5 mm na všech pneumatikách kromě pneumatik pro přívěsy. Když převládá zimní počasí, od 1. prosince do 31. března musí být vozidla o celkové hmotnosti ≤ 3,5t vybavena zimními pneumatikami 3PMSF nebo pneumatikami s hroty. Vozidla o celkové hmotnosti > 3,5 t musí být vybavena zimními pneumatikami 3PMSF, POR nebo pneumatikami s hroty na řízených a hnaných nápravách, na vlečených nápravách i pneumatikami M+S. Do 30. listopadu 2024 jsou povoleny pneumatiky M+S (speciálně vyvinuté pro zimu). Na návěsech o celkové hmotnosti ≤ 3,5t jsou povoleny pneumatiky M+S (speciálně vyvinuté pro zimu) do 30. listopadu 2028.
|
Je doporučeno vozit sněhové řetězy ve vozidle. | Pneumatiky s hroty jsou povoleny od 1. října do 15. dubna. V závislosti na povětrnostních podmínkách může být toto období prodlouženo. Maximálně 50 hrotů na obvodový metr pneumatiky vyrobené po 1. červenci 2013. Prosím, informujte se o výjimkách pro konkrétní silnice. |
Švýcarsko |
Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky, pouze v zimních podmínkách (např. alpské cesty). Pouze pneumatiky 3PMSF jsou považovány za vhodné pneumatiky pro zimní podmínky. Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je 1,6 mm, doporučená 4 mm. V případě nehody se standardními pneumatikami v zimních podmínkách vlastní odpovědnost.
|
Pokud orgány oznámí povinnost sněhových řetězů, jsou povoleny pouze sněhové řetězy (platí i pro vozidla s pohonem čtyř kol). Použití sněhových řetězů podle příslušných dopravních značek a podmínek. | Pneumatiky s hroty jsou povoleny pro vozidla < 3,5 t od 1. listopadu do 30. dubna, nebo na zasněžených silnicích. Max. rychlost 80 km/h. Pneumatiky s hroty musí být označeny nálepkou 80 km/h. |
Turecko |
Používání zimních pneumatik je povinné od 1. prosince do 1. dubna. V případě změny průměrných teplot oznámí místní guvernér zpřísnění opatření užívání zimních pneumatik. Je povinné používat zimní pneumatiky na hnaných nápravách nákladních vozidel a na všech nápravách menších užitkových vozidel, minibusů a vozidel taxislužeb. Každá pneumatika vyměněná během jízdy musí být nahrazena zimní pneumatikou. Zimní pneumatiky s označením M+S symbolem, alpským symbolem nebo oběma symboly na bočnici. Zimní pneumatiky mají mít hloubku dezénu minimálně 4mm pro nákladní automobily a autobusy a 1,6mm menší užitková vozidla, minibusy a osobní auta.
|
Používání sněhových řetězů na vozidle nezbavuje řidiče povinnosti používat zimní pneumatiky. | Pouze pneumatiky s hroty mohou nahrazovat na ledu zimní pneumatiky. Hloubka dezénu by měla být měřena od středu dezénu. |
Ukrajina | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky. | Sněhové řetězy povoleny pouze na silnicích pokrytých sněhem a ledem. | Pneumatiky s hroty jsou povoleny. |
Velká Británie | Žádné obecné předpisy pro zimní pneumatiky. | Sněhové řetězy povoleny pouze na silnicích pokrytých sněhem a ledem. | Pneumatiky s hroty povoleny jen na zasněžených nebo zledovatělých silnicích, pokud nedojde k poškození povrchu vozovky. Jinak náhrada škody možná. |
Pneumatiky označené M+S (Mud+Snow) mají dezén nebo strukturu, která je navržena tak, aby poskytovala výkon vyšší než standardní pneumatika v zasněžených podmínkách.
Pneumatiky s označením Three-Peak Mountain Snowflake (3PMSF) poskytují výkon na zimu, který je otestován. Tyto pneumatiky musí projít testy na zasněžené silnici a mají alespoň 25 % lepší trakci než standardní referenční pneumatiky.

Náš nový partner Polská pošta
již před časem jsme vás informovali, že bylo zahájeno oboustranné jednávání se státním podnikem Polská pošta.
Účelem bylo poskytnou nejen našim klientům, ale celému CZ a PL trhu, rychlejší a stabilnější spojení.
A nám v Multimex spedition se to povedlo! Proto vám přinášíme k tomuto tématu více informací.
Polska poczta zahájila přímé sběrné spojení mezinárodní paletové přepravy do České republiky a Slovenska.
27. července 2020 opustily Vratislav první kamionové linky, což je další fáze vývoje logistických služeb nabízených poštovním operátorem v Polsku a Evropě.
Již více než rok poskytuje Poczta Polska komerční mezinárodní logistickou službu - International Pallet Shipment (MPP) do několika evropských zemí a mezi další evropské země jsou zahrnuty dodávky do Česka a Slovenska z poštovního logistického centra ve Vratislavi.
Poštovní operátor vyvíjí službu primárně v reakci na tržní poptávku mezi Českou, Slovenskou a Polskou republikou.
Přeprava úplných a částečných nákladů (plné zatížení nákladu - FTL a částečné zatížení nákladu - PTL) je důležitým odvětvím logistiky, které chce Poczta Polska rozvíjet.
Společnost získává nové zákazníky přizpůsobením své nabídky vs. očekáváním trhu. Počet zásilek postupně roste, proto společnost kromě plánovaných denních spojení zavádí další kurzy se zbožím vyváženým z Polska. Navíc na přelomu roku 2019/2020 začala společnost poskytovat kurzy MPP pobaltským zemím: Litvě, Lotyšsku a Estonsku. Kyvadlová doprava začíná tímto směrem z terminálu v Białystoku.
Podle deklarace Multimex spedition budou náklady, které dorazí do našeho cross-dockového skladu na okraji Prahy před 12:00, doručeny ve stejný den zákazníkům do cílové adresy. Dosažení dalších příjemců v České republice bude provedeno následující pracovní den, zatímco doručení na Slovensko bude trvat až 2 pracovní dny.
V rámci MPP Poczta nejčastěji slouží zákazníkům z průmyslových odvětví, jako jsou: domácí spotřebiče, stavební zboží, kování, fólie, náhradní díly, kovové prvky a zemědělsko-potravinářský průmysl. Z manipulace je mimo jiné vyloučeno nepřenosné zboží a zboží podléhající rychlé zkáze.
Poštovní MPP je připojeno k síti CTL Cargo Trans Logistik AG, který také spadá do sítě společně s Multimex spedition fyzicky i prostřednictvím elektronického přenosu dat.