Co je to bill of landing neboli náložný list?

Sociální novinky

Co je to konosament neboli Bill of Lading B/L

Často se nás zákazníci ptají, co je to vlastně konosament.

Konosament je zvláštním typem náložného listu, který se používá při námořní přepravě. Jedná se o dokument, do kterého je zapsáno vlastnické právo k přepravovanému zboží a je cenným papírem, který představuje vlastnictví ke zboží..
 

Konosament v podstatě představuje závazek dopravce vydat převzatý náklad k námořní přepravě, bude-li mu předložen konosament a na něm potvrzeno přijetí nákladu k přepravě.

 

V České republice platná a účinná Hamburská pravidla definují konosament jako dokument, který je průkazem smlouvy o námořní přepravě a o převzetí nebo naložení zboží dopravcem a jímž se dopravce zavazuje, že vydá zboží při odevzdání tohoto dokumentu, přičemž ustanovení o tom, že zboží má být vydáno na řad jmenované osoby nebo na řad nebo doručiteli, zakládá takový závazek

 

Jaké funkce vlastně konosament plní?

V první řadě usnadňuje převod vlastnického práva k přepravovanému zboží.
Převod vlastnictví se uskuteční převodem konosamentu a tím se zjednodušuje obchodování se zbožím, které je tou dobou přepravováno nebo se nalézá například ve skladu.

V druhé řadě konosament slouží jako potvrzení o množství, kvalitě, označení zboží a o tom, zda bylo zboží vůbec na palubu lodi naloženo.
V neposlední řadě je konosament také důkaz o existenci smlouvy o přepravě zboží.

 

Druhy konosamentu

Jako u jiných cenných papírů, tak i u konosamentu rozeznáváme následující druhy:

  • Konosament na jméno („Named B/L“, „Straight B/L“)
  • Konosament na řad („Order B/L“)
  • Konosament na doručitele („Bearer B/L“)
  • Palubní konosament/konosament o nalodění („On board B/L“, „Shipped B/L“)
  • Přejímací konosament („Received for Shipment B/L“)

 

Funkce konosamentu

  • Převodní funkce
  • Potvrzení o převzetí zboží
  • Prohlášení o množství nakládaného zboží
  • Prohlášení o stavu nakládaného zboží
  • Prohlášení o označení nakládaného zboží
  • Prohlášení o zboží přepravovaném v kontejnerech

Věříme, že díky našemu článku máte v pojmu konosament neboli také Bill of Lading či zkráceně B/L který se používá v námořní přepravě již alespoň trochu jasno.
Ale pokud i přes zběžné vysvětlení máte jisté pochybnosti, nevadí. Je tu pro vás připraven náš tým z oddělení námořní přepravy, který vám se vším ochotně pomůže.

 

Další novinkaPředchozí novinka

Poslední novinky

Zkratky v logistice A

A     B    


AETR

Význam
Accord européen sûr les transports routiers = Evropská dohoda o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě

 

A/R

Význam
All risks = všechna nebezpečí uvedená v pojistných podmínkách

 

A/S

Význam
Alongside ship = k boku lodi

 

ADR

Význam
Accord europeén au transport international des marchandises par route = Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí

 

ADT

Význam
Actual Time of Departure = skutečný čas odjezdu

 

AMS

Význam
After Market Service = pozáruční servis

 

ATA

Význam
Actual Time of arival = skutečný čas / datum příjezdu

 

ATP

Význam
Available to Promise = dostupný na příslib

 

ATP

Význam
Dohoda upravující přepravy zboží pod kontrolovanou teplotou

 

AVL

Význam
Accredited Vendor List = seznam schválených dodavatelů

 

AWB

Význam
Airway bill = letecký nákladní list

 

Více informací

Multimex k aktuální situaci

Koronavirus neboli nemoc Covid-19, je pojem, který momentálně ovlivňuje již celý svět a tím pádem i činnosti naší společnosti Multimex spedition s.r.o. včetně života všech našich kolegů a zaměstnanců.
 

Rádi bychom ujistili všechny naše klienty, že i když je situace velmi vážná, děláme vše pro to, abychom zachovali naše spediční a logistické služby v maximální možné míře, dostáli našim závazkům a zároveň se soustředíme na budoucnost, neboť jsme si vědomi toho, že logistická doprava je zásadním prvkem ekonomiky a pohyb zboží musí být zachován, aby zásobování firem a obyvatel bylo v rámci možností plynulé.
 

Naši zaměstnanci se snaží promptně reagovat na okolnosti, které se mění ze dne na den, dokonce z hodiny na hodinu, ať už jde o dovoz zboží do území, které se nachází v karanténě, či do/ze států, které uzavírají své hranice.
 

Při tom všem je samozřejmě naší prioritou zdraví nejen vás našich klientů, ale i našich zaměstnanců, neboť jsme si vědomi toho, že pokud zanedbáme hygienická opatření, naše snaha vyjde vniveč. Ani nám se nevyhýbá problém s dostupností ochranných pomůcek, nicméně děláme vše pro to, abychom naše zaměstnance těmito pomůckami vybavili a musíme konstatovat, že se nám to i díky našim dodavatelům prozatím daří. Zaměstnanci, u kterých je to možné, pracují v režimu home office.
 

Zároveň jsme zpřísnili dezinfekční opatření na našich logistických pracovištích, dezinfikujeme nejen dopravní techniku, ale i společné prostory.

K celé situaci přistupujeme zodpovědně, sledujeme nařízení vlády ČR a pevně věříme, že vše přečkáme ve zdraví a naše společnost bude zodpovědně uspokojovat poptávku našich spedičních a logistických služeb v těchto složitých podmínkách.
 

Sledujte nás na našem webu či sociálních sítích, kde Vás budeme o měnících se záležitostech průběžně informovat.

Více informací

Jsme členy asociací

Kontakt

Multimex spedition s.r.o.
Jana Želivského 2200/2
130 00 Praha 3
Česká republika

 

Telefon: +420 267 267 721
Email: info@multimex.cz
IČ: 27871673, DIČ: CZ27871673